تبلیغات

محصولات ویژه

فرهنگ - مقایسه اهمیت کار معلمان و اساتید دانشگاه
فرهنگ
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
مطالب اخیر
نویسندگان
نظرسنجی
به نظر شما برای تعمیق باور های مهدویت در جامعه چه کار می توان کرد؟






برچسبها
مقایسه اهمیت کار معلمان و اساتید دانشگاه

اگر کار اساتید دانشگاه ها را با کار معلمان مقایسه کنیم در خواهیم یافت که معلمان وضعیت سخت تری را از نظر کاری و روحی و روانی تحمل می کنند و مسئولیت پر اهمیت تری را به عهده دارند. دلیل آن هم نوع امکانات و نوع مخاطبان این دو گروه است که ما مخاطبان این دو گروه را با هم مقایسه میکنیم:

ویژگی های مخاطبین معلمان در مدارس

1- برخی از آن ها کودک و برخی نیز در مرحله اول نوجوانی هستند.

2- گروهی از آن ها با رسیدن به سن بلوغ به علت ترشح هورمون رشد تعادل جسمی و روحی ندارند و ممکن است سازگاری آن ها با محیط دچار اختلال شود.

3- دنبال هویت یابی هستند و ثبات اخلاقی و روحی و روانی ندارند.

4- اکثر آن ها نه کودک هستند نه بزرگسال بلکه در مرحله انتقال از کودکی به بزرگسالی هستند.

5- احساسات آن ها نسبت به عقلشان رشد بیش تری کرده است. بنابراین اکثر آن ها نا آرام و ماجراجو و لجباز هستند.

7- هنوز بسیاری از هنجارها و ارزش ها و قوانین را نمی شناسند.

8- در قالب ها و چهارچوب ها قراردادن رفتار آن ها مشکل است.

9- برخی از آن ها به اجبار والدین به مدرسه می آیند. در نتیجه حضور آن ها در کلاس درس هم غیر رسمی است.

10- مانند بزرگسالان به درس اهمیت نمی دهند. باید اهمیت درس و مدرسه را

مدام به آن ها گوشزد کرد و به آن ها انگیزه و امید داد.

11- علیرغم تلاش برای استقلال هنوز به والدین خود وابسته هستند. برای همین والدین امور مربوط به آن ها را در مدرسه پی گیری می کنند. حتی آن ها بعضا با مسئولین مدرسه درگیر میشوند.

12...

بررسی این ویژگی ها نشان می دهد که معلمان با چه مخاطبانی روبرو هستند. و چقدر رسیدن به اهداف طراحی شده در سر کلاس مشکل است.

رفتار با آن ها به قدر کافی مشکل است که ما، معلمان نیرومند و اثر بخشی را در مدارس داشته باشیم و بیشتر سرمایه گذاری را صرف اموری کنیم که معلمان مدارس بتوانند مهارت های معجزه آسایی برای تعلیم و تربیت در مدارس داشته باشند.

 اما چه شده است که به معلمان و مدارس ما در جامعه توجه کافی نمی شود؟

 

ویژگی های مخاطبین اساتید دانشگاه ها:

1-  اکثر مخاطبان اساتید در دانشگاه ها در مرحله دوم نوجوانی هستند و بسیاری از رفتارهای آن ها تثبیت شده است.

2- هویت بسیاری از آن ها شکل گرفته و جهت گیری رفتاری در آن ها مشاهده می شود.

3- عقل آن ها به اندازه احساساتشان رشد کرده و به خوبی می توانند منطقی فکر کنند و احساسات خود را کنترل کنند.

4- به اندازه کافی به استقلال رسیده اند که بتوانند بسیاری از امور خود را به تنهایی انجام دهند.

5- به بسیاری از مسائل اجتماعی، سیاسی و مذهبی آگاهی پیدا کرده اند و به خوبی می توانند درک درستی از جایگاه رفتارهای خود داشته باشند.

6- اکثر آن ها افراد برگزیده مدارس هستند. یعنی گلچین های علمی مدارس به دانشگاه ها راه یافته اند. در نتیجه آن ها افراد تنبل و بی مسئولیت نیستند بر خلاف مدارس، که افراد مسئولیت پذیر و تنبل کنار هم حضور دارند و کار مدارس را سخت می کنند.

7- ...

این ویژگی ها نشان می دهد که استاد، آسوده خاطر می تواند بدون مسائل جانبی رفتارهای دانشجویان، به تدریس بپردازد. و انرژی خود را صرف اموری نکند که از هدف اصلی باز ماند. برای همین اساتید نقش مبصر بودن و اولیاء بودن را بازی نمی کنند. از طرفی مخاطبان اساتید به قدر کافی تجربه کلاس نشستن را بدست آورده اند و میتوانند تعاملات سازنده با استاد و همکلاس های خود داشته باشند. و از بیان انتظاراتی که به استاد مربوط نمیشود پرهیز کنند. همه این مسائل نوعی آرامش، به کلاس استاد القاء می کند. چیزی که در کلاس معلم کمتر اتفاق می افتد.
مقایسه اهمیت کار معلمان و اساتید دانشگاه

 

ویژگی های مخاطبین در مدارس اقتضا می کند که یک معلم اثر بخش، نه تنها باید در رشته مورد تدریس مهارت داشته باشد، بلکه یک روانشناس هم باشد و با اصول تعلیم و تربیت آشنایی کافی داشته باشد و روانشناسی یادگیری را به خوبی بداند. هم چنین از علوم اجتماعی و جامعه شناسی اطلاع داشته باشد.

به نظر می رسد آگاهی به چنین مهارت هایی برای معلم بیش تر لازم باشد تا یک استاد دانشگاه. اما در جامعه ما عکس این قضیه اتفاق می افتد. و اساتید دانشگاه ها لزوماً باید کارشناسی ارشد و دکتری داشته باشند. اما بعضا دیده می شود مدارس از این موهبت محرومند و معلمان برای کسب معلومات و ادامه تحصیل در دانشگاه ها با مشکلات زیادی رو به رو هستند و گویا نیرویی می خواهد آن ها را بی سواد نگه دارد و دانشگاهی که باید بیشتر در خدمت معلم باشد از آن فاصله می گیرد و معلم را از حق خود محروم می کند.(البته این فقط وضعیت فرهنگی معلمان است).

 

ما معلمان اعتقاد داریم که باید سطح سواد و مهارت های معلمین و امکانات مدارس و وضعیت اقتصادی معلمان از دانشگاه ها و از اساتید، ترجیحاً بیشتر باشد. چون مخاطبان معلمان پیچیده تر و مهم تر و زیر بنای تر هستند.

مرکز یادگیری سایت تبیان





نوع مطلب :
برچسب ها : مقایسه اهمیت کار معلمان و اساتید دانشگاه، ویژگی های مخاطبین معلمان در مدارس، ویژگی های مخاطبین اساتید دانشگاه ها، معلم اثر بخش، وضعیت اقتصادی معلمان، سطح سواد و مهارت های معلمین، هویت یابی،
لینک های مرتبط : مقایسه اهمیت کار معلمان و اساتید دانشگاه،
          
چهارشنبه 10 اردیبهشت 1393
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





پیوند روزانه
پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
  • شروع آمارگیری *GoStats*از 9/8/93
امکانات جانبی